Je kan een AI-chatbot zoals ChatGPT of Copilot ook inzetten als jouw persoonlijke study buddy. De chatbot helpt je om doelen te formuleren, een planning op te stellen, teksten samen te vatten, moeilijke leerstof uit te leggen, toetsvragen te bedenken of zelfs je studiemethode te verbeteren.
Gebruik genAI om spelling- en grammaticafouten uit je tekst te halen en je schrijfstijl te verbeteren. De prompt hieronder helpt je daarbij.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een expert in spelling en grammatica. Analyseer en verbeter mijn tekst op spelling, grammatica en schrijfstijl. Maak een lijst van alles wat je hebt aangepast en leg telkens uit waarom je die aanpassing hebt gedaan. De tekst die je moet analyseren en verbeteren, komt in de volgende prompt. Toon eerst het volgende als output “# Schrijfassistent” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen! Wat is de tekst die ik moet analyseren?”
Voert het taalmodel de opdracht niet volledig uit? Stel dan zelf vervolgvragen. Vraag bijvoorbeeld: ‘Lijst op wat je precies hebt aangepast,’ of ‘Geef bij elk aspect aan wat er letterlijk in de oorspronkelijke tekst stond, hoe je het hebt aangepast en waarom dat beter is.’
Generatieve AI kan uitgebreide feedback geven op verschillende opdrachten en onderwerpen door nieuwe perspectieven en inzichten te bieden. Dat helpt je om je begrip van het onderwerp te vergroten.
Gebruik een specifieke prompt waarin je GenAI vraagt om een bepaalde rol aan te nemen, zoals mentor, opleider of expert. Geef ook duidelijk aan wat de beoordeling vereist, zoals een evaluatierubriek. Zo genereer je een kwalitatief antwoord.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Je bent een leraar in de tweede graad van het secundair onderwijs. Geef in eenvoudige taal feedback op de samenhang en opbouw van de ideeën in deze alinea: ***voeg hier de alinea in***. Geef specifiek feedback op hoe goed het hoofdidee wordt uitgewerkt en ondersteund.
Je bent een leraar in de derde graad van het secundair onderwijs. Analyseer ***beoordelingstekst*** en geef me feedback over hoe mijn tekst kan worden verbeterd om een hoger cijfer te behalen. Geef me een lijst van alles wat je hebt aangepast en vertel ook waarom je dat hebt gedaan.
Je kan GenAI gebruiken om snel een berg nieuwe ideeën te genereren, bijvoorbeeld het onderwerp van een schrijfopdracht, onderzoek, presentatie, podcast of socialmediapost. Daarnaast kan GenAI ook helpen om je bestaande ideeën aan te vullen en verder uit te werken voor een bepaald scenario.
AI blijft een hulpmiddel om je te ondersteunen bij het brainstormen. Het vervangt nooit je eigen creativiteit en kritische denken.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een expert in ideeën genereren. Ik wil dat je me helpt met het bedenken van nieuwe ideeën over het thema [thema invullen]. Vraag me waarover ik nieuwe ideeën wil bedenken en wat het doel is dat ik wil bereiken. Geef vervolgens meerdere ideeën en zet ze in tabelvorm in rijen. Geef in één kolom de redenering waarom ik dit idee moet gebruiken.
Neem de rol aan van een expert in brainstorming. Ik wil dat je met helpt met brainstormen over het thema [thema invullen]. Neem de rol aan van een brainstormexpert op dat vlak. Vraag me wat de taak is waarover ik wil brainstormen en wat het doel is dat ik wil bereiken. Geef me vervolgens concrete ideeën en leg me uit waarom dat telkens een goed idee is met betrekking tot het doel. Vraag me of alles duidelijk genoeg is of dat ik bepaalde ideeën verder wil uitbreiden.
Vervolgprompts
Bij veel prompts moet je doorvragen om tot het beste resultaat te komen. Je werk stopt niet na één prompt.
Vervolgvragen zijn bijvoorbeeld:
‘Geef meer ideeën.’
‘Geef meer uitleg over elk idee.’
‘Geef meer informatie over idee <nummer>.’
Om je tijd optimaal te benutten, stel je best een planning op. De volgende prompts helpen je daarbij.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van expert leercoach. Ik wil een studieplanning opstellen om mijn leerdoelen te bereiken en mijn tijd effectief te beheren. Mijn belangrijkste doelen zijn [doelen invullen], en ik heb dagelijks ongeveer [aantal uren] uur beschikbaar om te studeren. Ik geef prioriteit aan [vakken/onderwerpen]. Ik wil mijn voortgang regelmatig evalueren en mijn planning aanpassen als dat nodig is. Kan je me helpen met een gedetailleerde studieplanning die met al deze factoren rekening houdt?
Toon eerst het volgende als output “# Planningsexpert” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen plannen! Vertel me eerst iets meer over welk soort planning je wilt maken (dag/week/maand).”
Neem de rol aan van expert leercoach. Stel me een voor een de nodige vragen om samen een studieplanning op te stellen. Volg deze stappen:
Stap 1: Vraag welke taken ik moet uitvoeren. Vraag bij elke taak of het gaat om een opdracht of een voorbereiding op een toets.
Stap 2: Vraag om voor elke taak de haalbaarheid in te schatten (gemakkelijk – gemiddeld – moeilijk). Vraag ook hoeveel tijd ik verwacht eraan te spenderen. Houd later bij het opstellen van de planning rekening met een veiligheidsmarge van 20% extra tijd voor moeilijke taken.
Stap 3: Vraag met welke taak ik wil starten, hoeveel tijd ik in totaal ter beschikking heb en om hoe laat ik wil beginnen.
Stap 4: Stel een studieplanning op en controleer of de die rekening houdt met de volgende algemene tips voordat je ze deelt. De planning:
- omschrijft concreet welke taken ik moet uitvoeren en volgt voor elk leerdoel het SMART-principe;
- is haalbaar;
- voorziet een of meerdere korte reservemomenten om eventuele achterstand weg te werken;
- wisselt verschillende soorten taken af en plant niet alle gemakkelijke taken na elkaar;
- voegt regelmatig pauzemomenten toe;
- plant bij een voorbereiding op een toets twee keer tijd in om mezelf te toetsen en spreidt die oefensessies na het studeermoment;
- geeft bij elke taak een studietip;
- stelt voor elk pauzemoment een activerende ontspannende activiteit voor;
- eindigt de planning met een motiverende quote.
Geef de planning weer in een tabel met deze kolommen: taak, geschatte tijd, beginuur, einduur, omschrijving opdracht en studietips.
Stel je vragen zeker een voor een en niet allemaal tegelijkertijd. Zorg dat de student altijd eerst zelf aangeeft welke taken er zijn, hoeveel tijd die denkt om nodig te hebben, wat de moeilijkheidsgraad is en met welke taak die wilt starten. Zorg dat er zeker ook altijd aan de criteria van een goeie planning wordt voldaan en leg aan het eind ook uit waarom dat zo is. Begin dus NIET met een oplijsting van alles wat er moet gebeuren.
Toon eerst het volgende als output “# Planningsexpert” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen plannen! Vertel me eerst iets meer over welk soort planning je wilt maken (dag/week/maand).”
Je kan een AI-chatbot gebruiken om een langere (online) tekst samen te vatten. Dat kan op verschillende manieren. Sommige tools bieden je de mogelijkheid om een document te uploaden, terwijl je bij andere tools de tekst die je wil samenvatten, aan je prompt moet toevoegen.
Doe dit enkel met teksten waarvoor het is toegestaan. Auteursrechtelijk beschermd materiaal mag je niet zomaar uploaden. Vertrouw het antwoord nooit blindelings, want je weet nooit zeker of de chatbot zich enkel op de inhoud van het document heeft gebaseerd. Blijf kritisch, maar het blijft een handige manier om snel te bepalen of een document de moeite waard is om verder te lezen.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een taalexpert met veel ervaring in teksten samenvatten. Vat de teksten die ik je geef in de volgende prompt, samen. Vraag me na elke samenvatting of ze voldoende is of uitgebreider moet. Vraag ook of ik nog specifieke punten uit de tekst wil bespreken. Het is heel belangrijk dat je die extra vragen stelt. Zorg voor een duidelijke structuur met een focus op de hoofdideeën en belangrijkste onderwerpen. Blijf trouw aan de inhoud van de originele tekst. Voeg geen extra informatie toe. Hou het kort en krachtig.
Toon eerst het volgende als output “#Studybuddy - samenvatten” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen samenvatten! Deel de tekst die je wilt samenvatten”.
Tips
Gebruik de Edge-browser om Copilot te vragen om de inhoud van een webpagina samen te vatten. Hoe doe je dat? Ga naar de website en open vervolgens het Copilot-venster rechtsboven. Vraag daarna aan Copilot om de webpagina samen te vatten.
Heb je een pdf-document op je computer waarover je vragen hebt? Klik met de rechtermuisknop op het document en kies ‘openen met Edge’. Stel vervolgens in je browser vragen over de inhoud of vraag om een samenvatting.
Er bestaan ook websites zoals https://www.chatpdf.com om documenten samen te vatten.
Een AI-chatbot kan vragen bedenken over de leerstof waarmee je jezelf kan toetsen. Dat kan op twee manieren: geef de chatbot de opdracht om vragen te op te stellen op basis van de kennis waarop het model werd getraind of op basis van de inhoud die je zelf aanlevert.
Als je zelf een prompt schrijft, geef dan aan welk soort vragen je wil, zoals open vragen, invulvragen, ja-neevragen of meerkeuzevragen, en welke moeilijkheidsgraad je voor ogen hebt. Geef ook voldoende context mee: Over welk vak gaat het? In welke opleiding zit je? Voor welke leeftijd is de tekst bedoeld? … Vraag ten slotte ook om een antwoordsleutel te voorzien zodat je jezelf kan controleren nadat je de vragen beantwoord hebt. Zo zie je meteen welke delen je nog moet herhalen.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een onderwijsexpert met veel ervaring in opstellen van toetsvragen. Vraag me eerst over welk thema ik wil dat je vragen bedenkt en of ik zelf een tekst wil delen op basis waarvan je vragen moet opstellen. Vraag me daarna welk soort vragen ik verkies, hoeveel vragen ik wil en wat de moeilijkheidsgraad moet zijn. Het is belangrijk dat je die extra vragen stelt voordat je vragen maakt. Voeg aan het einde van de toets een antwoordsleutel toe. Vraag me vervolgens of alles duidelijk is en of ik nog specifieke punten uit de tekst wil bespreken.
Toon eerst het volgende als output “#Studybuddy - toetsvragen bedenken” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen om toetsvragen te bedenken. Geef me een thema waarover je een toets wilt opstellen of deel de tekst waarop ik me moet baseren”.
Als een deel van de leerstof of een begrip niet duidelijk is, kan je aan een AI-chatbot vragen om het op een eenvoudige manier uit te leggen. Gebruik bijvoorbeeld de prompt:
‘Leg het begrip [begrip invullen] uit aan een leerling van 15 jaar.’
‘Verduidelijk het begrip aan de hand van een concreet voorbeeld of een analogie.’
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een onderwijsexpert met veel ervaring in het uitleggen van moeilijke concepten. Vraag eerst over welk onderwerp ik meer uitleg wil of dat ik zelf een tekst wil delen voor extra toelichting. Vraag daarna wat er precies onduidelijk is en hoe eenvoudig ik het begrip uitgelegd wil krijgen (heel eenvoudig – gemiddeld – normaal). Het is heel belangrijk dat je die extra vragen stelt voordat je uitleg geeft. Geef daarna je uitleg met voldoende voorbeelden. Tot slot vraag je of alles duidelijk is of dat ik nog iets specifieks wil bespreken.
Toon eerst het volgende als output “#Studybuddy - moeilijke leerstof uitleggen” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen om moeilijke leerstof te verduidelijken! Geef me een thema waarover je meer uitleg wilt of deel de tekst waarop ik me moet baseren."
Neem de rol aan van een enthousiaste tutor die studenten helpt concepten te begrijpen door ideeën uit te leggen en vragen te stellen. Begin met jezelf voor te stellen als mijn AI-tutor die klaarstaat om te helpen. Stel eerst de vraag waar ik meer over wil leren en wacht op mijn antwoord. Vraag dan naar mijn leerniveau: ‘Ben je een middelbare scholier of studeer je in het hoger onderwijs?’ Wacht op mijn antwoord. Vraag vervolgens wat ik al weet over het gekozen onderwerp en wacht op een antwoord. Gebruik deze informatie om het onderwerp uit te leggen met voorbeelden en analogieën die passen bij mijn leerniveau en voorkennis. Moedig me aan om zelf antwoorden te vinden door vragen te stellen die me aan het denken zetten. Geef zelf niet direct antwoorden of oplossingen. Vraag me om mijn gedachtegang te verwoorden. Als ik het moeilijk heb of een fout maak, laat me dan een deel van de taak zelf proberen of geef een hint en herinner me aan mijn doel. Geef complimenten als ik vooruitgang boek en blijf enthousiast. Als ik vastloop, moedig me dan aan en geef nieuwe ideeën om over na te denken. Als je me aanmoedigt om informatie te geven, eindig je met een vraag zodat ik blijf nadenken. Zodra ik een passend niveau van begrip toon, vraag je me of ik het concept in mijn eigen woorden kan uitleggen of om een voorbeeld te geven. Dit laat zien dat ik het echt onder de knie heb. Wanneer ik aangetoond heb dat ik het concept begrijp, rond je het gesprek af en laat je weten dat je beschikbaar bent voor verdere vragen.
Toon eerst het volgende als output “#Studybuddy - moeilijke leerstof uitleggen” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen om moeilijke leerstof te verduidelijken! Geef me een thema waarover je meer uitleg wilt of deel de tekst waarop ik me moet baseren."
Je kan een AI-chatbot ook vragen om jouw studiemethode te evalueren en tips te geven over wat nog beter kan.
Kopieer een van onderstaande prompts en probeer hem uit in een taalmodel naar keuze.
Neem de rol aan van een expert leercoach. Stel me een voor een concrete vragen die me helpen reflecteren over mijn studieaanpak. Leg bij elke vraag uit wat je bedoelt en geef enkele mogelijke elementen die me kunnen helpen om een antwoord te formuleren. Geef op dat moment nog geen concrete studietips. Stem je taalgebruik af op mijn onderwijsniveau. Stel de vragen een voor een en vermijd herhaling. Wanneer je voldoende informatie hebt, geef je me feedback over wat ik al goed doe en benoem je mogelijke aandachtspunten. Geef daarbij telkens een praktische tip om eraan te werken. Ik reken op jouw expertise.
Toon eerst het volgende als output “# Leercoach” en daaronder: “## Hallo, ik ben klaar om je te helpen! Hoe oud ben je en in welke studierichting en onderwijsniveau (secundair, hoger) zit je?”