Maak het bekende Flappy Bird spel na door het zelf te coderen in Scratch.
Volg de instructies hieronder.
Als je klaar bent sla je het bestand op onder de naam "Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Flappy_Bird". Upload deze in Google Classroom.
We beginnen met de vogel van Flappy Bird in ons programma te zetten. Download deze eerst via onderstaande knop.
Upload deze daarna in Scratch door rechts vanonder op de paarse kat te klikken.
Kies ook een gepaste grootte voor de vogel en zet deze code in het codevak van de vogel.
Nu gaan we beginnen met het spel zelf te maken. In Flappy Bird lijkt het alsof de vogel aan het bewegen is. Wij zullen dit anders oplossen. We laten de obstakels bewegen, maar niet de vogel zelf. We kunnen dus ook deze code toevoegen aan onze vorige.
Om de vogel te laten vallen, voegen we een variabel toe. Maak een nieuwe variabel en noem deze ‘Zwaartekracht’. Zorg dat ‘alleen voor deze sprite’ is aangeduid, want de zwaartekracht is enkel toepasselijk op onze vogel.
Voeg nu ook deze blok toe in je vorige code. Dit zorgt ervoor dat je spelletje altijd volledig gereset is, wanneer je opnieuw start.
Nu maken we voor onze zwaartekracht een eigen blok. Klik op ‘mijn blokken’ en op ‘maak een blok’ Noem de blok ook ‘Zwaartekracht’. Zorg ervoor dat je het vakje ‘voer uit zonder scherm te verversen’ zeker aanduidt. Druk dan gewoon op ‘OK’.
Nu willen we onze vogel laten vallen. We willen niet dat de vogel aan een constante snelheid valt, want dat ziet er wat raar uit. Hoe lange de vogel valt, hoe sneller we hem zullen laten vallen. Voeg hiervoor deze nieuwe code toe onder ‘definieer’ zwaartekracht.
En voeg vervolgens ook de herhaalblok toe aan je vorige code, zodat de code effectief wordt gebruikt.
Wanneer je nu op de groene vlag klikt, zou je vogel moeten vallen.
Onze vogel kan nu vallen, maar we moeten hem nog laten vliegen. Hiervoor zullen we code moeten toevoegen aan onze zwaartekracht blok.
Voeg nu deze blokken code toe, zodat je vogel een beetje draait als hij naar boven vliegt. Je mag zelf kiezen welke graden jij het mooist vindt.
Nu zullen we de obstakels maken. In de originele Flappy Bird zijn dit groene pijpen. Je mag ook zelf iets anders tekenen. Maak een nieuwe sprite en teken de obstakels.
Na dat je het eerste obstakel hebt gemaakt, klik dan op ‘kies een uiterlijk’ en ‘tekenen'.
Maak zo 3 uiterlijken. Één waarbij de doorgang vanboven is, één waarbij de doorgang in het midden is en één waarbij de doorgang onderaan is.
Nu willen we ervoor zorgen dat de obstakels over het scherm bewegen. We willen ook dat ze traag beginnen en telkens sneller gaan, zodat het moeilijke wordt. Hiervoor zullen we code moeten toevoegen aan de sprite van het obstakel. We maken eerst een nieuwe variabel. Noem deze level en zorg ervoor dat deze enkel toepasselijk is op de sprite van je obstakel.
Om de obstakels te laten komen, moeten we weer met klonen werken. Voeg eerst deze code toe aan de sprite van je obstakel.
Teken een nieuwe sprite. Maak een witte rechthoek op de linkerkant van je scherm. Deze sprite zullen we gebruiken om de obstakels te laten verwijden. Voeg de code eraan toe zodat het altijd op de linkerkant van je scherm staat.
Voeg deze code toe aan je obstakel sprite. Hierdoor bewegen ze en verdwijnen ze op het einde van het scherm.
Voeg deze code toe zodat het spel moeilijker en moeilijker komt.
Kies nu een achtergrond voor je spel.
Nu moeten we er enkel nog voor zorgen dat het spel eindigt wanneer je met je vogel tegen een obstakel botst. We zullen beginnen met een ‘game over’ achtergrond te maken.
Voeg deze code ook al toe aan je achtergrond.
We moeten werken met berichten om ervoor te zorgen dat het spel eindigt en het game over scherm komt als je een obstakel aanraakt.
Voeg deze code toe aan je vogel.
Voeg deze code toe aan de sprite van je obstakel.
Voeg deze code toe aan je achtergrond.
Test je code of ze werkt.
Klopt er iets niet? Vergelijk je volledige code dan met onderstaande code.
Probeer je code eens aan te passen. Voeg iets toe, maak zelf een achtergrond, pas de kleur van de buizen aan, voeg geluid toe, ...
Deel je code
Kopieer de link en upload deze in Google Classroom