SketchUp is een zeer gemakkelijk aan te leren computerprogramma voor Mac en Windows waarin zeer eenvoudig voorwerpen of zelfs gebouwen uitgetekend kunnen worden. Op deze manier kan zeer snel bekeken worden hoe een ontwerp er uit zal gaan zien, zelfs voordat het in werkelijkheid uitgevoerd wordt.
Het programma is zeer gemakkelijk in gebruik, en mede door het 3D Warehouse, waar zeer veel bestaande voorwerpen gratis te downloaden zijn, is er snel een resultaat te behalen. Dit programma werkt altijd in 3D, dit wil zeggen drie-dimensionaal. Wat er gecreëerd wordt zijn geen platte tekeningen maar volumes. Het getekende voorwerp kan rondgedraaid worden, net zoals met een echt object gedaan kan worden.
SketchUp is geen programma waarmee gedetailleerde technische tekeningen gemaakt worden. Het programma is eerder geschikt om het uiterlijk van voorwerpen te tonen aan toeschouwers, dan om de technische kant ervan uit te werken.
Wil je toch technische tekeningen maken, dan zijn er enkele trucjes mogelijk, maar ook is er het programma LayOut. Alles wat je in SketchUp maakt, kan je met het programma LayOut omzetten tot een 2D plan.
Als het programma geopend wordt, zijn er een aantal elementen die direct in het oog springen. Bovenaan staat een menubalk, met daaronder een aantal grote knoppen op een werkbalk, onderaan een aantal kleine knoppen op een andere werkbalk, en een groot wit bord aan de zijkant.
De overige ruimte is voorzien om in getekend te worden. Er is een horizon zichtbaar, en een assenstelsel met een rode, groene en blauwe lijn. In deze ruimte is reeds de afbeelding van een persoon geplaatst. Wat je ziet is 3D en SketchUp tekent altijd in 3D. Er is geen mogelijkheid om over te schakelen naar een 2D werkomgeving.
De groene en blauwe kleur die je ziet is enkel een suggestie van de lucht en grond. Deze kleuren bevinden zich oneindig ver weg; dit zijn geen objecten in de tekening waar je later iets mee kan doen.
Dat grote witte bord is een paneel met uitleg over alle gereedschappen. Dit is zeer handig, maar het zegt niet hoe we aan een tekening kunnen beginnen. Daarom doen we dat weg door op het kruisje rechtsboven te klikken. Nu hebben we veel meer plaats om te werken. Dit palet zoals dat heet, is altijd terug te vinden vanboven onder het menu Window -> Instructor.
Nu staat er enkel nog een werkbalk bovenaan met een aantal gereedschappen op. Dit is te weinig om goed mee te kunnen werken. In de menu's bovenaan vind je nog veel extra opties, en in het menu Window kunnen ook een tiental paletten gevonden worden. Om goed te kunnen tekenen heb je op zijn minst het Entity Info palet nodig (de tweede optie in het menu Window) en het layers palet (de zesde optie in het menu Window). Informatie over deze paletten komt later nog aan bod.
Als deze paletten geactiveerd worden, kun je dat op een plaats zetten waar het niet in de weg zit, zoals rechts boven. Deze paletten klikken zich ook aan elkaar vast als je ze onder elkaar plaatst, of nog beter: als je op de titel klikt, dan verkleinen of vergroten zij zich. Dit is zeer handig om mee te werken:
Nu zijn we klaar om te beginnen, we overlopen een voor een de knoppen die te zien zijn. De knop die nu aan staat is het selectiegereedschap. Met dit gereedschap is het mogelijk om delen van de tekening aan te klikken. Klik bijvoorbeeld op de persoon die afgebeeld wordt.
Er verschijnt een selectiekader rond de persoon, en het Entity Info palet dat wij daarnet hebben aangezet, geeft informatie over de persoon. Bijvoorbeeld dat zij Sophie genoemd is, en dat deze persoon maar eenmaal voorkomt in onze volledige tekening.
Nu zijn we klaar om te beginnen, we overlopen een voor een de knoppen die te zien zijn. De knop die nu aan staat is het selectiegereedschap. Met dit gereedschap is het mogelijk om delen van de tekening aan te klikken. Klik bijvoorbeeld op de persoon die afgebeeld wordt.
Er verschijnt een selectiekader rond de persoon, en het Entity Info palet dat wij daarnet hebben aangezet, geeft informatie over de persoon. Bijvoorbeeld dat zij Sophie genoemd is, en dat deze persoon maar eenmaal voorkomt in onze volledige tekening.
Als er nu op de toets delete op het toetsenbord geduwd wordt, verdwijnt alles wat geselecteerd is; probeer maar.
Dit is op dit moment nog niet de bedoeling. Er is altijd de mogelijkheid om via het menu Edit -> Undo een aantal fouten te corrigeren. Als we dit doen, dan zien we Sophie terug verschijnen.
Tip: de escapetoets zal in SketchUp elke actie onderbreken die je niet wilt voortzetten. Ben je een lijn, vlak,... aan het tekenen, maar je bedenkt je, dan kan je door escape de actie stoppen.
Hoe doe je dat, bestanden combineren?
Stel, je bent bezig met onderstaand project: het herinrichten van je terras, en je wil zien of het nieuwe meubilair zal passen. Ga je alles opnieuw tekenen? Neen, wat reeds bestaat ga je hergebruiken.
Een reeds eerder gemaakt project kan binnengehaald worden door het menu File -> Import. Onderaan het venster, selecteer SketchUp bestanden uit de keuzelijst. Zoek daarna naar het bestand dat je nodig hebt. Als het bestand gevonden is, open het, en daarna kan het object naar willekeur geplaatst worden binnen de huidige tekening.
We plaatsen de eerder ontworpen tafel en stoelen in de nieuwe terrasinrichting. Zodra het geplaatst is kan je met het Tape Measure Tool controleren of het terras groot genoeg is om dit meubel te plaatsen.
Geïmporteerde bestanden zijn te beheren via het menu Window -> Components. Druk op de knop met het huisje op om een overzicht van aanwezige componenten te verkrijgen. In dit palet is ook zichtbaar wie de auteur is van je gebruikte componenten (mits hij of zij de credits geclaimd heeft).
Het geïmporteerde object wordt als een component behandeld. Dit wil zeggen dat als je het meermaals gebruikt, het op één plaats veranderd kan worden, en dat de anderen zich tegelijkertijd aanpassen.
Behalve bestanden op je eigen computer is het ook mogelijk om je project aan te vullen met objecten uit het 3D Warehouse. Veel objecten hoeven niet meer getekend te worden, omdat zij reeds bestaan.
Je kan bestanden opzoeken in een browser via 3dwarehouse.sketchup.com, maar het is ook mogelijk om dat in SketchUp zelf te doen. Activeer hiervoor het palet Components via het menu Window -> Components. De zoekbalk geeft direct toegang tot het 3D Warehouse (een internetverbinding is vereist).