We zullen een spel maken waarin je met een auto andere auto’s moet ontwijken. We willen ook dat je de auto zelf sneller en trager kan laten rijden. Ook willen we dat de speler 3 levens heeft voor hij verliest
Volg de instructies hieronder.
Als je klaar bent sla je het bestand op onder de naam "Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Racespel". Upload deze in Google Classroom.
We beginnen met de achtergrond te maken. We zullen deze zelf tekenen. We maken ook al een achtergrond voor het ‘game over’ scherm. Teken zelf een weg en kopieer deze dan en zet er ‘game over op’. Je mag zelf creatief zijn in hoe je de weg maakt. Let wel op, we zullen later met sprites nog details toevoegen.
Voor het project zullen we 3 variabelen nodig hebben. We maken deze nu. Noem ze ‘snelheid’, ‘score’ en ‘leven’
Voeg deze code toe aan je achtergrond om je variabelen goed te zetten bij het begin van het spel.
Als je wil mag je ook een achtergrondmuziekje toevoegen. Je kan de verschillende geluiden vinden bij het tabblad ‘geluiden’ Hier kan je het geluid dat je wil kiezen.
Voeg de blokken nog niet samen, anders speelt het geluid telkens als je iets wil testen. Laat ze nu nog los van elkaar staan en schuif ze dan samen op het einde van het project.
Nu voegen we gebouwen langs de zijkant toe. Kies de sprite ‘buildings’ en noem deze ‘buildings 1’. Zet deze langs de zijkant van je weg.
Voeg deze code toe aan je sprite. Dit zal de illusie geven dat de auto aan het rijden is en aan verschillende plaatsen passeert.
We willen ook gebouwen aan de andere kant. Kopieer de sprite. Verander ook de waarden in de code zodat de gebouwen aan de andere kant staan.
Nu gaan we de wegmarkering maken. Maak een nieuwe sprite. Teken de wegmarkering. Dit is gewoon een witte rechthoek.
We willen niet 1 wegmarkering, maar 3. Hiervoor werken we met klonen. Voeg deze code toe aan de sprite van je wegmarkering
Nu zullen we de auto’s die de speler moet ontwijken toevoegen. Maak hiervoor een nieuwe sprite. Via de knop hieronder kan je de sprite ‘opponent costume’ kiezen en deze uploaden. Wil je zelf een auto maken of een google afbeelding gebruiken mag dat ook. Je mag weer creatief zijn!
Voeg deze code toe aan de auto zodat hij van boven naar beneden gaat en niet telkens op de zelfde plaats verschijnt.
We maken nu al het bericht die zal uitzenden wanneer de speler de auto’s raakt. Voeg deze code al toe aan de auto die de speler moet ontwijken.
Nu maken we een auto voor de speler. Je kan opnieuw de sprite ‘normal car’ uit de google drive kiezen of zelf je auto maken.
Zorg dat je ook een sprite hebt waarin de auto naar links en naar rechts gekanteld is. Zo beweegt de auto mee als de speler hem draait.
Voeg deze code toe aan de auto van de speler. Hierdoor kan je de auto met je pijltjes besturen en verandert hij bij het draaien van uiterlijk.
Nu moeten we ervoor zorgen dat de auto van de speler de andere auto’s niet kan raken. Voeg eerst dit stukje code toe aan je vorige code. Dit zorgt ervoor dat het signaal wordt uitgezonden als de auto de rand of de auto’s raakt.
Voeg nu deze code toe aan je auto. Dit zorgt ervoor dat de auto weet wat hij moet doen als hij een signaal ontvangt. We laten de speler een leventje verliezen en laten de auto even flikkeren zodat de speler ziet dat hij geraakt is.
Nu maken we een sprite van de leventjes. We willen dat de speler kan zien hoeveel leventjes hij nog heeft en dat het spel stopt wanneer de leventjes op zijn. Je kan weer de sprites uit de google drive gebruiken of zelf verschillende sprites maken. Zorg ervoor dat je 1 sprite hebt voor de leventjes en een uiterlijk voor elke hoeveelheid leventjes de speler heeft.
Voeg deze code toe aan je sprite van je leventjes. Dit zorgt ervoor dat de sprite verandert als je iets raakt en dat het spel stopt wanneer je geen leventjes meer hebt.
Test je code of ze werkt.
Klopt er iets niet? Vergelijk je volledige code dan met onderstaande code.
Probeer je code eens aan te passen. Voeg iets toe, pas de achtergrond aan, pas de kleur aan, voeg geluid toe, ...
Deel je code
Kopieer de link en upload deze in Google Classroom