We zullen een spel maken waarin de speler een raket bestuurt. De raket moet kunnen schieten en bewegen. Er vliegen constant meteorieten naar de speler. De speler kan de meteorieten kapot schieten en krijgt hiervoor punten. Als de speler door een meteoriet wordt geraakt, dan verliest de speler.
Volg de instructies hieronder.
Als je klaar bent sla je het bestand op onder de naam "Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Space_shooter". Upload deze in Google Classroom.
Begin met de sprites te kiezen voor je raket, je kogels en de meteorieten. Je kan deze kiezen uit de lijst of zelf tekenen.
Teken een sprite die de boodschap geeft dat de speler verliest.
Kies een passende achtergrond.
Maak 2 variabelen. Noem deze ‘score’ en ‘snelheid’.
We beginnen nu met de code van de raket van de speler.
Maak eerst je raket een gepaste grootte. 50 zal normaal goed zijn. Zorg ook dat de raket horizontaal staat. Doe dit door de richting naar 180 te veranderen.
Voeg deze code toe aan je raket zodat de speler hem kan bewegen.
Nu gaan we de code van de kogels maken. We willen ervoor zorgen dat de speler kan schieten als hij op de spatiebalk drukt. Om ervoor te zorgen dat we hiervoor geen honderden sprites moeten aanmaken, moeten we werken met klonen.
We willen ook dat de laser uit de raket komt. Hiervoor moeten we deze blokken gebruiken:
Nu doen we de code van de meteorieten. We willen ook dat er meerdere meteorieten op de speler afkomen. Hiervoor gebruiken we opnieuw klonen. Ook willen we dat sommige meteorieten sneller zijn dan de andere. Hiervoor gebruiken we de groene codeblokken en onze variabel van snelheid. Je wil ook dat als de speler een meteoriet kapot schiet, ze meer punten krijgen. Hiervoor zal je de variabel van score gebruiken. Je mag hier ook een geluidje voor toevoegen als je wil.
Voeg eerst deze code toe. Deze zorgt ervoor dat er 5 meteorieten op je scherm zullen zijn.
Voeg deze code toe. Deze zorgt ervoor dat je punten krijgt, je meteorieten bewegen en je ze kan kapotschieten. Je zal een nieuw signaal genaamd ‘game over’ moeten maken.
Nu doen we de code van de 'game over' sprite. We willen dat deze sprite verschijnt als de speler een meteoriet raakt.
Voeg deze code toe. Je mag zelf een geluidje maken of kiezen dat speelt wanneer de speler verliest.
Voeg deze code toe aan AL je sprites, zodat je programma stopt wanneer de speler verliest.
Test je code of ze werkt.
Klopt er iets niet? Vergelijk je volledige code dan met onderstaande code.
Probeer je code eens aan te passen. Voeg iets toe, pas de achtergrond aan, pas de kleur aan, voeg geluid toe, ...
Deel je code
Kopieer de link en upload deze in Google Classroom