Een reeks stappen, die een specifiek probleem oplost, noemen we een algoritme. Anders gezegd:
Een algoritme is een reeks van stappen die één voor één uitgevoerd kunnen worden door een computer of door een mens. Door deze stappen te volgen los je een probleem op.
Denk bijvoorbeeld aan een kookboek. Weet jij hoe je een cake kan bakken? Een kookboek legt dit stap voor stap uit. Wanneer je al die stappen goed uitvoert dan zal je op het einde van een lekkere cake kunnen smullen.
Stel dat je je wil verdiepen in de edele kunst van origami (= Japanse vouwtechnieken). Je wil een prachtige zwaan maken door één blaadje papier te vouwen. Je dient hiervoor ook enkele stappen te doorlopen!
Maar niet alleen een kookboek maakt gebruik van algoritmen. Wanneer je een nieuwe dans leert, moet je stap voor stap alle bewegingen leren. Wanneer je al die verschillende pasjes en bewegingen in de juiste volgorde uitvoert, dan krijg jij een mooie dansvoorstelling. Het is nu net precies die opeenvolging van stappen wat wij een algoritme noemen.
Voor een computer werkt dit net zo. Door te programmeren geven we de computer opdrachten die één na één moeten uitgevoerd worden. Belangrijk: Enkel door goede instructies aan de computer te geven, kunnen we zeker zijn dat de computer precies doet wat we willen. Via dit project leer je hoe je dit kan doen.
Het algoritme is essentieel bij het programmeren!
Er bestaan heel wat ‘programmeertalen’. Een programmeertaal is een formele taal waarin de opdrachten die een computer moet uitvoeren, worden geschreven. Deze talen hebben een andere syntaxis en grammatica dan natuurlijke talen, zoals Nederlands en Frans. Er zijn zeker en vast overeenkomsten tussen de verschillende programmeertalen. In deze cursus gebruik je Scratch 3.0 bij het zoeken naar oplossingen voor eenvoudige problemen.
Maak eerst een account zodat je jouw werk kan opslaan. Ga naar de website van Scratch https://scratch.mit.edu.
Klik op 'Maak'
Klik vervolgens op 'Join Scratch'
Volg de stappen om een account te maken
Er bestaan heel wat ‘programmeertalen’. Een programmeertaal is een formele taal waarin de opdrachten die een computer moet uitvoeren, worden geschreven. Deze talen hebben een andere syntaxis en grammatica dan natuurlijke talen, zoals Nederlands en Frans. Er zijn zeker en vast overeenkomsten tussen de verschillende programmeertalen. In deze cursus gebruik je Scratch 3.0 bij het zoeken naar oplossingen voor eenvoudige problemen.