Maak Mario uit 1985 na in Pixilart en maak een animatie van hem. Zorg voor een achtergrond en teken elementen uit het spel na. Teken ook minstens één zelf verzonnen element. Zorg dat je animatie een klein verhaal verteld en laat je Mario bewegen door het scherm.
Volg de instructies hieronder hoe je te werk kunt gaan.
Als je klaar bent sla je het bestand op als een GIF onder de naam "Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Pixilart". Upload deze in Google Classroom.
Voor onze animatie te maken gaan we werken met de website www.Pixilart.com. Voor we kunnen starten moeten we eerst een account maken anders ga je jouw werk niet kunnen opslaan.
Klik rechtsboven op 'Login/Sign up'
Klik vervolgens op 'Connect with Google' en kies voor je st-lucas-e-mailadres
Maak nu je account aan en kies een avatar
Jouw username mag GEEN spaties en speciale tekens bevatten!
Klik rechtsboven op 'Start drawing'
Kies voor je canvas de juiste dimensies:
Width: 200
Height: 100
Als je dit hebt aangepast klik je op 'New drawing'
Je komt dan in de werkruimte van Pixilart. De belangrijkste tools en vensters worden hieronder kort toegelicht.
Je gaat om te beginnen Mario uit 1985 in pixels uittekenen. Je kan hieronder een referentieafbeelding downloaden van Mario.
Upload de referentieafbeelding van Mario rechts onder het venster 'Reference' en vervolgens te klikken op 'Upload reference'
Als je in het venster 'Reference' op het icoontje linksboven klikt, zal je referentieafbeelding vergroot worden.
Elk vakje op de referentieafbeelding stelt een pixel voor. Zoem op je tekening in om de vakjes (pixels) in je tekening te zien.
Teken nu Mario na in je tekengebied. Belangrijk teken Mario zonder achtergrond!
Geef de laag waar je Mario op hebt getekend de naam 'Mario'. Dit doe je door te dubbel klippen op de laag met de naam 'Background'.
Je gaat andere elementen op dezelfde manier er bij tekenen. Je kan hieronder andere referentieafbeeldingen downloaden van belangrijke elementen uit het spel van Super Mario.
Belangrijk: Teken elk nieuw element op nieuwe laag zodat je ze achteraf bij het animeren afzonderlijk van elkaar kan laten bewegen! Klik hiervoor op het '+'-symbool dat je onder de Layers Panel vindt.
Als je een bouwsteen natekent, kan je die nadien zoveel keer als je wilt gaan kopiëren en plakken om zo snel en makkelijk een ondergrond of trap te maken.
Als je een bouwsteen natekent, kan je die nadien zoveel keer als je wilt gaan kopiëren en plakken om zo snel en makkelijk een ondergrond of trap te maken.
Teken eerst heel je blok uit en klik dan op de 'Selectie tool'. Je kan nu een selectiekader tekenen over het element dat je wilt kopiëren.
Let op zorg dat je op de juiste laag van je element zit anders gaat het niet werken.
Eens je blok geselecteerd is kan je het kopiëren. Klik op het symbooltje van 'Kopiëren' of gebruik CTRL + C.
Daarna kan je het plakken door CTRL + V te gebruiken.
Nu je jouw verschillende elementen hebt, moet je nog op een nieuwe laag de achtergrond tekenen. Doe hiervoor inspiratie op op het internet en zoek hoe de achtergrond in het spel van Super Mario er uit zien. Laat je creativiteit gaan.
Belangrijk: Begin pas met je animatie als je achtergrond en al je andere elementen getekend zijn. Als je tijdens het animeren plots nog iets wilt toevoegen is dit heel moeilijk.
Voor je begint met animeren, ga je het 'Frames panel' tevoorschijn toveren. Dit doe je door helemaal rechts vanonder 'Lock Frames Panel' aan te klikken.
Zorg dat al je elementen op de juiste plaats staan hoe dat je jouw animatie wilt laten beginnen.
Elke frame is standaard 100 miliseconden. Dat wil zeggen dat je 10 frames nodig hebt om een animatie van 1 seconde te hebben. Je zal dus in kleine stapjes moeten werken voor je bewegingen.
Klik op 'Copy Frame' om je eerste frame te kopiëren. In je tweede frame ga je nu de elementen die je wilt laten bewegen een paar pixels gaan verplaatsen. Hiervoor is het dus belangrijk dat elk element op een aparte laag staat anders zal dit dus niet lukken.
Als je op 'Preview' klikt, kan je een preview bekijken van hoe je animatie er tot nu toe uitziet.
Hier onder wordt dit ook nog eens uitgelegd in een video
Klik rechts van boven op ‘Save Drawing’ en geef het de juiste naam: Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Pixilart
Klik daarna op ‘Update’ of ‘Save’
Je GIF wordt automatisch gedownload en komt in je downloadsmap terecht
Upload dit bestand op Google Classroom
Klik rechts van boven op ‘Save Drawing’ en kies links in het menu 'Download .png,.gif'
Kies voor 'Download for WEB' en klik op 'Download GIF'
Je GIF wordt automatisch gedownload en komt in je downloadsmap terecht
Zorg dat je GIF de juiste naam krijgt: Klas_Achternaam_Voornaam_ICT_Pixilart
Upload dit bestand op Google Classroom